به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سلسلهنیوز»، حجتالاسلام مراد امیدی، امام جمعه شهرستان سلسله، در خطبههای نمازجمعه این هفته با اشاره به پیام اخیر رهبر معظم انقلاب درباره روند مذاکرات، اظهار داشت: برداشتها و تفسیرهای مختلفی از بیانات مقام معظم رهبری مطرح شده است، اما تبیین و تفسیر صحیح فرمایشات امام خامنهای بر عهده ائمه جمعه است و باید از برداشتهای سلیقهای پرهیز شود.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اصل مذاکره را رد نکردهاند، افزود: اینکه گفته شود رهبر معظم انقلاب مخالف اصل مذاکره هستند، برداشت درستی نیست؛ زیرا زمانی که اجازه مذاکره صادر شده، اصل آن مشروعیت یافته است. اما تعبیر “علیالاصول نظر دیگری داشتم” دارای مفاهیم و اصول مهمی است که باید به درستی تبیین شود.
امام جمعه سلسله نخستین معنای این عبارت را ریشهدار بودن دشمنی جمهوری اسلامی با استکبار جهانی دانست و تصریح کرد: بیاعتمادی به دشمن، لزوم ورود مقتدرانه به هرگونه مذاکره، طلبکار بودن جمهوری اسلامی در برابر جنایات دشمن و خونخواهی شهدای اخیر، از مهمترین اصولی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند.
حجتالاسلام امیدی ادامه داد: مقام معظم رهبری مذاکره را فرصتی برای آشتی با دشمن نمیدانند، بلکه آن را فرصتی برای اعمال قدرت، احقاق حقوق ملت ایران و دفاع از منافع ملی میشمارند. همچنین ادبیات جمهوری اسلامی در هر مذاکرهای نه ضعف و انفعال بلکه باید ادبیات مقاومت، عزت و اقتدار باشد.
وی با تأکید بر ضرورت حفظ وحدت در کنار مطالبهگری، خاطرنشان کرد: مطالبهگری هم حق مردم است و هم ضرورتی انکارناپذیر، اما این مطالبهگری نباید به اختلاف، تفرقه و آسیب به انسجام ملی منجر شود. رهبر معظم انقلاب سیاستگذار و هدایتگر نظام هستند و هرگز دست بسته و بیاختیار عمل نمیکنند.
خطیب نمازجمعه سلسله با اشاره به روند بررسی تفاهمنامه میان طرفین مذاکره گفت: این متن بیش از ۲۰ بار میان شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب رد و بدل شده است. ایشان مطالباتی از جمله صراحت بیشتر درباره حقوق هستهای و جبهه مقاومت داشتند که بنا به تشخیص شورای عالی امنیت ملی، برخی از این موارد به صورت کلی در متن لحاظ شده است.
حجتالاسلام امیدی همچنین بیان کرد: شورای عالی امنیت ملی در قبال این تفاهمنامه شش تعهد مهم از جمله پایان کامل جنگ، توقف هرگونه عملیات نظامی در جبهه مقاومت، حفظ حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، صیانت از حقوق هستهای کشور، آزادسازی داراییهای بلوکه شده و لغو کامل تحریمها را پذیرفته است و مردم نیز حق دارند تحقق این تعهدات را از مسئولان مطالبه کنند.
وی با اشاره به تأیید نهایی این روند از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: مقام معظم رهبری پس از دریافت تعهدات لازم و تصویب متن در شورای عالی امنیت ملی با رأی اکثریت قاطع اعضا، اجازه ادامه این مسیر را صادر کردند و این تصمیم برای همه مسئولان و مردم محترم و لازمالاتباع است.
امام جمعه سلسله در ادامه وظایف مردم در شرایط کنونی را برشمرد و یادآور شد: شکرگزاری برای نعمت رهبری حکیم، بصیر و شجاع، تقویت روحیه جهاد و مقاومت به پشتوانه حضور مردم در خیابان، استمرار مطالبهگری همراه با حسنظن به مسئولان، پرهیز از افراط و تفریط و حفظ وحدت و انسجام ملی، از مهمترین وظایف امروز جامعه اسلامی است.
حجتالاسلام امیدی در پایان با تأکید بر نقش امیدآفرینی در جامعه گفت: همه ما باید مراقب باشیم که گفتار، رفتار و فعالیتهایمان در مسیر تقویت امید و انگیزه مردم باشد. همچنین انتظار میرود دستگاههای امنیتی با افرادی که با ایجاد تشویش اذهان عمومی، تفرقه و بیاعتمادی در جامعه اقدام میکنند، برخورد قانونی داشته باشند تا وحدت و آرامش کشور حفظ شود.









